Wij helpen onze leerlingen bij het groeien in een persoonlijke relatie met God, met elkaar en met hun omgeving. Ouders hebben hierin de belangrijkste verantwoordelijkheid gekregen.
Wij sluiten daar op school, vanuit onze onderwijskundige taak bij aan.
Het doel van ons onderwijs is het toerusten van kinderen voor hun leven als navolger van Christus en als lid van de samenleving. Dat doen wij door onderwijs van goede kwaliteit, de unieke gaven van onze leerlingen tot ontwikkeling te brengen.
Identiteit
Het bestaansrecht van onze school heeft alles te maken met het geloof in God, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. In ons dagelijks werk, ook op school, staan God en Zijn Woord centraal.
We erkennen God als de Schepper en Zingever van ons leven;
We geloven dat God met ons een verbond heeft gesloten en dat onze kinderen daarin zijn opgenomen;
We geloven dat God elk mens uniek heeft gemaakt, met zijn of haar eigen gaven en talenten;
We aanvaarden de Bijbel als het Woord van God en als leidraad voor ons leven en ons werk;
We beseffen dat er door onze zonden een kloof is ontstaan tussen God en ons;
We geloven dat deze kloof is overbrugd door het leven, het sterven en de opstanding van Jezus Christus, de Zoon van God;
We verwachten de hulp van de Heilige Geest om in dit perspectief te leven;
We wijden in dankbaarheid ons leven aan God, door Hem lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf.
Visie
Als team onderschrijven en dragen we onze visie uit die de oorsprong heeft in onze identiteit en onze drijfveer om goed onderwijs te geven. Onze visie omschrijven we als volgt:
Gedreven door Gods liefde, geven wij op Smaragd COOL onderwijs, gericht op groei, kennis en vaardigheden in de wereld van nu.
Kernwaarden
Onze kernwaarden zijn vieren, verbinding en verscheidenheid. Wij geloven dat God ons veel moois en goeds geeft, elke dag. We mogen het leven vieren, in grote en kleine dingen. We willen de Christelijke feesten vieren met de kinderen, elkaar en met u als ouders. We vieren verjaardagen, geboortes, bruiloften, dat wat ons gegeven is en waar we dankbaar voor zijn. Maar ook de kleine successen en de grote mijlpalen in de ontwikkeling van onze leerlingen en van ons als team: we willen vieren.
Verbinding is voor ons het oprecht ontmoeten en open staan voor elkaar. We willen relaties aangaan met onze leerlingen, met u als ouders en met elkaar als team. We willen samenwerken en samenleven. Ons vertrekpunt is dat verbinding ontstaat in open staan, nieuwsgierig zijn en vertrouwen hebben in God, in elkaar en in jezelf.
We zijn allemaal verschillend geschapen en ten diepste maakt dat de wereld mooi. Verscheidenheid gaat over dat verschillen er niet alleen zijn, maar dat we ze nodig hebben om samen verder te komen. Het (h)erkennen van verschillen maakt dat er openheid komt en dat gesprekken gevoerd mogen worden. We zijn uniek en mogen dat zijn, alle kinderen, ouders en collega’s zonder uitzondering.
Thematisch
Wij werken op school met thema’s, in themaperiodes die van vakantie tot vakantie lopen.
Elke klas werkt, op het eigen niveau en naar eigen invulling, aan het schoolbrede thema. In die thema’s werken we met het OOL principe: Onderzoekend en Ontwerpend Leren.
We sluiten hiermee zo goed mogelijk aan op de leefwereld en de beleving van de kinderen: ontdekken en proberen, talenten aanspreken en ontwikkelen en leerlingen medeverantwoordelijk maken voor hun eigen leerproces.
We willen u als ouders graag ons thematisch onderwijs laten meebeleven. Daarvoor zullen we u regelmatig betrekken bij start- en afsluitingsactiviteiten.
Cultureel
Wij zijn een cultuurschool!. De gemeente Zwolle wil een stevige culturele basis voor alle Zwolse kinderen.
Daarvoor worden scholen toegerust om samen met cultuuraanbieders vorm te geven aan kwalitatief cultuuronderwijs en hun leerlingen kennis te laten maken met hun culturele omgeving. We doen dit samen met de Stadkamer.
De gemeente stelt hiervoor aan onze school financiën beschikbaar via het Fonds Cultuureducatie Zwolle. Wij hebben daarvoor ook een cultuurbeleidsplan, die we jaarlijks met de Stadkamer evalueren.
Passend Onderwijs
Passend Onderwijs heeft als doel dat zoveel mogelijk kinderen regulier onderwijs kunnen volgen. Elk kind heeft recht op goed onderwijs, ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Passend onderwijs vindt plaats binnen de context van de school, maar ook binnen de context van de vereniging Florion. Binnen Florion is er ook één school voor speciaal basisonderwijs Het Speelwerk (https://www.hetspeelwerk.nl/).
Soms is er meer nodig dan de school op dat moment kan bieden. In sommige gevallen wordt dan de ondersteuning van de school verbreed door middel van het beschikbaar stellen van een ondersteuningsbudget, een ‘arrangement’. Hiermee wordt handelingsgerichte ondersteuning ingezet om tegemoet te komen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van de leerling.
Meer informatie hierover kunt u bij de IB-er van de school vragen.